top of page
Writer's picturePiia Kattelus-Kilpeläinen

Vastuullisuus haltuun helpommin asiantuntijan avulla



Johtava asiantuntija Senja Arffman painottaa dataan perustuvan tiedon roolia vastuullisuusviestinnässä.

Asiantuntijan apu tuo selkeyttä ja suunnitelmallisuutta vastuullisuustekojen arviointiin, toteutukseen, mittaukseen ja viestintään. Envitecpoliksella vastuullisuus on aina ollut vahva taustalla vaikuttava arvo, jonka merkittävyyteen ja mahdollisuuksiin viime vuosina koko ruokaketju tuottajista kuluttajiin on havahtunut.


Vastuullisuus on sisäänkirjoitettu vahvasti niin Envitecpoliksen palveluihin kuin koko yrityksen toimintaan. Yrityksen tuottama data ja siihen perustuva konsultointi tukevat ruokaketjussa toimivien asiakkaiden vastuullisuuteen liittyviä päätöksiä. Sana vastuullisuus löytyy myös Envitecpoliksen visiosta, kaikkea tekemistä ohjaavasta tavoitetilasta.


– Palvelumme ponnistavat vahvasti vastuullisuuden eri osa-alueilta ja kaikki johtavat kohti visiotamme, maailman vastuullisinta ruokaketjua, vahvistaa Envitecpoliksen ympäristölaskennan johtava asiantuntija Senja Arffman.


Vaatimukset yritysten vastuullisuudesta ovat kasvaneet sitä mukaa, kun tieto toiminnan ympäristövaikutuksista ja muista vastuullisuuden osa-alueista on lisääntynyt. Samalla on syntynyt tarve täsmälliselle numerotiedolle ja mittaustuloksille läpi ruokaketjun. Viime vuosien herääminen on näkynyt Envitecpoliksella täysinä työpöytinä ja asiakkaiden lisääntyneenä kiinnostuksena asiaa kohtaan.


– Vastuullisuustietoa tarvitaan pellolta pakettiin asti, joten asia koskettaa jollain tapaa kaikkia asiakkaitamme, Senja kertoo. – Keskusliikkeet vaativat raportointia tavarantoimittajilta ja tavarantoimittajien eli elintarvikeyrityksien kautta tiedon tarve valuu alkutuotantoon.


Vastuullisuuden kolmijako


Vaikka vastuullisuus ja kestävä yritystoiminta ovat juuri nyt ennennäkemättömällä tavalla valokeilassa, mielipiteet siitä, mitä vastuullisuus oikeastaan tarkoittaa vaihtelevat. Envitecpoliksen vastuullisuuden määritelmä ja painopisteet nojaavat vahvasti käytäntöön.


– Meille vastuullisuus jakautuu kolmeen keskeiseen kivijalkaan: taloudelliseen vastuuseen, sosiaaliseen vastuuseen ja ympäristövastuuseen. Usein vastuullisuusasiat keskittyvät ihmisten mielessä ympäristöön, mutta oikeastaan kaiken keskiössä on taloudellinen vastuu. Jos yritystä ei ole johdettu taloudellisesti vastuullisesti, mitkään sen vastuullisuusteot eivät ole kovin pitkäikäisiä, koska ne eivät kanna taloudellisesti, Senja perustelee.


Envitecpoliksen näkökulmasta vastuullisuuteen liittyy vahvasti myös se, että talous ja ympäristö eivät ole ristiriidassa keskenään.


– Talous ja ympäristö kulkevat käsi kädessä. Yksinkertaistettuna on kyse panos-tuotto-tasapainosta: kun panoksilla saadaan paremmin lopputuotetta aikaiseksi, se on myös taloudellisesti kannattavampaa. Hukkaa ja hävikkiä syntyy mahdollisimman vähän. Esimerkiksi maanviljelyssä lannoituksen hyvä satovaste pienentää viljelyn kasvihuonekaasupäästöjä satokiloa kohti tarkasteltaessa, Senja selvittää.


Lähtökohtana asiakkaan etu


Vastuullisuus ei vaikuta vain Envitecpoliksen arvoissa ja visiossa vaan se on kiinteä osa päivittäistä tekemistä. Käytännössä se tarkoittaa esimerkiksi ympäristövaikutusten laskemista ja uusiutuvan energian investointien kannattavuuden arvioimista. Lisäksi toimenkuvaan kuuluu erilaisten lakisääteisten velvoitteiden kuten CSRD-raportoinnin ja ympäristölupien eteenpäin vieminen.


– Autamme myös asiakkaitamme heidän oman vastuullisuutensa hahmottamisessa. Kun teemme vastuullisuusraportointia, asioita käydään pala palalta läpi, jolloin asiakas hahmottaa, missä kohdin ollaan jo pitkällä ja missä on vielä kehitettävää. Jokaiselta yritykseltä löytyy useita vastuullisuustekoja, joita ei ole ehkä hahmotettu vastuullisuusteoiksi tai osattu viestiä ulospäin. Niiden löytäminen on raportointia tehtäessä yhtä tärkeää kuin tulevien toimenpiteiden tai tavoitteiden pohtiminen, Senja kuvaa.


Vaikka tavoitteet olisivat samankaltaiset, ruokaketjun yrittäjien motiivit vastuullisuutta edistäville teoille vaihtelevat. Jotkut tarttuvat toimeen pakon edessä, kun muutoksia vaaditaan jossain kohtaa ketjua kaikilta toimijoilta. Toiset näkevät vastuullisuudessa mahdollisuuden brändin vahvistamiseen. Joillekuille ympäristötoimet taas ovat iso ideologinen arvo.


Yksi tärkeä vastuullisuuden elementti onkin Senjan mukaan asiakkaan kuunteleminen:


– Teemme aina yhteistyötä asiakkaan kanssa ja asiakkaan tarpeista lähtien. Siksi asiakasta täytyy kuunnella herkällä korvalla. Meidän tehtävämme ei ole ajaa omaa asiaamme vaan kaiken tekemisen ajurina on asiakas itse. Hän on se, joka päätöksen tai investoinnin kanssa tulee elämään ja vie sitä eteenpäin.


Vaikuttavia tekoja ja tavoitteita


Tällä hetkellä vastuullisuuden kentällä keskustellaan erityisesti yritysten vastuullisuustekojen uskottavuudesta ja oikeasta tavasta viestiä vastuullisuudesta. Viherviestiviidakkoa suitsimaan on Euroopan Unionin tasolla kehitetty Green Claims -direktiivi, jonka ytimenä oleva sanoma on Envitecpolikselle tuttuakin tutumpi.


– Kaiken vastuullisuusviestinnän taustalla tulee olla vahvasti dataan pohjautuvaa tietoa. Meille on tärkeää, että kannustamme aitoihin vastuullisuustekoihin, joiden vaikutukset ovat konkreettisia, Senja kuvailee. – Siispä tehtävämme on tuottaa laskettua tietoa ja lisätä ymmärrystä strategisten päätösten tueksi, jotta asiakkaamme voivat saavuttaa tavoitteitaan.


Tulevaisuudessa Senja näkee, että toimenpiteet, joilla vastuullisuustavoitteisiin päästään, täytyy määrittää entistä tarkemmin:


– Monet ovat asettaneet todella kovia tavoitteita, vaikka aina ei ehkä ole ollut ihan selvää, miten ne toteutetaan tai onko niiden saavuttaminen edes mahdollista. Tiedon lisääntyessä ja tarkastelumallien tarkentuessa on selvää, että vaatimukset tarvittavien toimenpiteiden avaamiseen lisääntyvät.


Vastuullisuus on tullut jäädäkseen osaksi ruokaketjun toimintaa ja sen ympärillä käytävää keskustelua. Envitecpoliksen toiminnassa vastuullisuus on aina ollut perustana, mutta vuosien myötä siitä on tullut kantava teema myös asiakkaille tarjottaviin palveluihin. Vastuullisuus näkyy jokaisen työpöydällä ja kulkee mukana niin yrityksen sisäisissä kohtaamisissa kuin vuorovaikutuksessa asiakkaidenkin kanssa.


– Arvomme eivät ole vuosien aikana muuttuneet minnekään. Ne ovat meidän tapamme toimia ja niistä on helppo ponnistaa. Mielestäni sisäistä arvopohjaamme kuvaa hienosti toimitusjohtaja Mika Arffmanin terveiset eräässä henkilöstöpalaverissa: ”Muistakaa aina kysyä toisiltanne, että mitä sulle kuuluu.” Ei pelkästään sitä, miten työt sujuvat, vaan miten työkaveri voi. On tärkeää kohdata ihminen ihmisenä. Se koskee niin työyhteisöä kuin asiakkaitakin, Senja päättää.

Comments


bottom of page