18.06.2019
Keskustelu ruoan hiilijalanjäljestä on kiihtynyt viimeisen vuoden aikana ja usealla elintarvikeyrityksellä on julkaistu tavoitevuosi hiilineutraaliuteen. Mutta mitä sitten tapahtuu? Tavoite on selvillä, mutta keinot ehkä puuttuvat.
– Kyllä liikkeelle kannattaa lähteä tietenkin siitä, mikä nykytilanne on, sanoo Senja Arffman, joka johtaa Envitecpolis Oy:n hiililaskennan palveluita.
– Kun nykytilanne on selvitetty, nähdään, mitkä ovat keskeisimmät hiilipäästöjen lähteet ja voidaan ryhtyä miettimään ratkaisuja niiden vähentämiseksi, Senja jatkaa.
Joskus on mielenkiintoista kurkistaa myös taustapeiliin. Mitä on jo tehty ja miten tehdyt muutokset ovat vaikuttaneet hiilijalanjälkeen. Tällöin voidaan esimerkiksi kuluttajille viestiä siitä ilmastotyöstä, jota on jo tehty.
Hiililaskenta osaksi Envitecpolis Oy:n tarjontaa
– Pohdimme ja suunnittelimmekin hiililaskennan palveluita jo 8 vuotta sitten, kertoo Envitecpolis Oy:n johtava asiantuntija Toni Taavitsainen.
– Silloin totesimme kuitenkin, että maksavaa asiakasta ei vielä löydy.
Viime talvena kaikki muuttui.
– Syksyllä ilmestyneen ilmastoraportin IPCC:n jälkeen asiakkaat ottivat yhteyttä yritykseen ja kysyivät voisimmeko tehdä hiililaskentaa. Koska olimme koko ajan seuranneet asian ympärillä käytävää keskustelua ja toimintaa, meidän oli helppo reagoida asiakkaiden tarpeisiin nopeasti ja ottaa hiililaskenta palveluvalikoimaamme, Toni jatkaa.
Koska alkutuotannolla on usein merkittävin osuus elintarvikkeen hiilijalanjäljessä, myös Envitecpolis Oy:n hiililaskentapalvelut kohdistuvat maatilojen hiilijalanjälkeen. Lopputuloksena saadaan maatilan yksilöllinen hiilijalanjälki, hiilipäästöjen jakautuminen tuotannon eri tekijöihin sekä hiilipäästöt tuotettua litraa tai kiloa kohti.
Tuloksilla suunnitelmat tulevaan ja kilpailuvaltit tähän hetkeen
– Nykytilanteen avaamisen jälkeen on helppo lähteä myös tekemään simulointilaskentaa; entäs jos tehtäisiinkin näin.. tai näin.. tai ei tehtäisikään noin, kertoo Senja laskennan mahdollisuuksista.
Näin päästään näkemään, millä toimenpiteillä on merkittävimmät vaikutukset ja voidaan keskittyä niiden eteenpäin viemiseen. Kun viljelijät pääsevät vertailemaan omien tilojensa tuloksia keskenään, syntyy positiivista kilpailuhenkeä ja löytyy omalle maatilalle sopivia uusia ratkaisuja.
Yritysten vastuullisuus on yksi tekijä, joka vaikuttaa kuluttajien ostopäätöksiin.
– Jo sehän kertoo yrityksestä, että se on kiinnostunut omien tuotteidensa hiilijalanjäljestä. Envitecpolis auttaakin tarpeen mukaan asiakastaan miettimään myös tulosten viestinnällisiä hyödyntämismahdollisuuksia ja ratkaisuja, nostaa Senja lopuksi esille.
Comentarios